The Better Living Program

Programmet Better Living har utformats av Electrolux. Det är en handlingsplan över 11 år med syftet att skapa en mer hållbar livsstil i världen. I fokus finns en utvecklingslista med 100 djärva åtgärdspunkter som vi lovar att genomföra före 2030. Åtgärder med fyra tydliga huvudmål finns definierade i kategorierna Better Eating, Better Garment Care, Better Home Environment och Better Company.

 

Hämta broschyr

100 åtgärdspunkter

Den centrala delen i programmet Better Living är en lista med åtgärdspunkter som vi lovar att genomföra under 11 år. Listan kommer att utvecklas med tiden: före 2030 kommer den att innehålla 100 åtgärdspunkter ‒ varje punkt styr oss mot våra fyra huvudmål.

Åtgärderna innefattar samarbeten med partners, experter i branschen och respekterade changemakers ‒ även andra varumärken ‒ runt om i världen. Alla måste hjälpas åt för att framtiden ska bli hållbar!

Målet 2030

Better Eating

Vårt mål är att inspirera fler till en livsmedelskonsumtion som gynnar både människor och planeten. Näringsvärdet i människors mat ska förbättras, samtidigt som det ska vara roligt att använda sig av mer hållbara ingredienser ‒ och då särskilt växtbaserade alternativ. Vi vill också bidra till att minska matavfallet på alla sätt vi kan.

Målet 2030: Göra hållbar kosthållning till ett förstahandsval.

Better Garment Care

Genom att modernisera teknik och inspirera till bättre skötsel av alla tyger, strävar vi efter att förlänga klädesplaggs livslängd samtidigt som vi vill reducera miljöpåverkan. Vi vill också bidra till en mer hållbar modebransch.

Målet 2030: Halvera miljöpåverkan genom att förlänga klädernas livslängd.

Better Home Environment

Genom att arbeta mot detta mål påskyndar vi utvecklingen av lösningar som gör att fler kan få hälsosammare hem på ett mer hållbart sätt.

Målet 2030: Skapa en friskare och mer hållbar miljö i hemmet genom smarta lösningar för luft, vatten och golv

Better Company

Genom en mer ansvarsfull produktion och inköp är vårt mål att göra vår tillverkning klimatneutral med drift av fabriker utan avfall. Vi vill utveckla våra produkter i linje med FN:s klimatmål, och vi kommer att använda oss av affärsmodeller som optimerar resursanvändningen.

Målet 2030: Göra vår affärsverksamhet klimatneutral och cirkulär.

En man och kvinna

Introduktion till intuitiv matlagning

Produkterna i vår nya köksserie är så intuitiva att du kan fokusera på familj och vänner istället för matlagningen.

For better living. Designed in Sweden.

Laga mat med precision med Electrolux induktionshäll, din nya souschef i köket.
Slappna av och uppnå fantastiska resultat med hjälp av Electrolux innovativa ugnskamera CookView®, som alltid håller ett öga på din matlagning.
Diska smart och snabbt med vår unika teknik som lyfter diskkorgen till midjenivå. Världens första diskladdning som inte kräver någon ansträngning!

Better Eating

Livsmedel är en viktig pusselbit i vår allmänna hälsa. Livsmedelsproduktion är också avgörande för vår planets tillstånd - livsmedelsindustrin står för en tredjedel av den globala energiförbrukningen och över 20 procent av utsläppen*. Desto mer chockerande är att 30% av all mat vi köper hamnar på soptippen**, trots att en niondel av världens befolkning somnar hungriga varje kväll***. Därför vill vi hjälpa människor till bättre, enklare och roligare matvanor.

* Källa: UN SDG, 2018
** Källa: UN SDG, 2018
*** Källa: Food Aid Foundation (Stiftelse för livsmedelsbistånd)

Målet 2030: Gör hållbar kosthållning till ett förstahandsval

Vårt mål är att inspirera människor till att äta och hantera mat på ett sätt som gynnar både människor och planeten ‒ och samtidigt kunna fortsätta att njuta.

Fokusområden

För att styra oss mot vårt mål kommer vi att driva nya produktinnovationer, utbilda konsumenter, forska och bygga meningsfulla partnerskap. Det här strävar vi efter för att lägga mer fokus på bättre ätande:

  • Minska matavfall på alla sätt vi kan
  • Inspirera till mer växtbaserade måltider
  • Minimera förlusten av näringsinnehållet i livsmedel
  • Förbättra upplevelsen av att äta hållbart genom mer smak, textur och färg
  • Göra det enkelt att genomföra detta i vardagslivet

"Vi försöker alltid att hitta bättre lösningar för konservering av livsmedel. Men hållbart ätande handlar också om att ändra sitt beteende. Det handlar om att ta små steg för en större sak."

Hanna Nykänen

Expert på konservering av livsmedel, Electrolux Sverige

GRO – för ett hållbart ätande

Detta är vår vision om en bättre framtid. GRO är världens första reviderade kökskoncept, designat för att göra det möjligt att njuta av mat som både är hållbar och hälsosam. Det är en futuristisk inriktning för att förstärka mångsidig och växtbaserad kosthållning och bidrar till att göra hållbart ätande till förstahandsvalet.

För ett mer hållbart livsmedelssystem

Vi producerar, köper, äter och ser mat som om vi hade obegränsade resurser. GRO är noggrant genomtänkt för att hjälpa dig växla perspektiv och beteende mot en mer hållbar värld. Gemensamt kan vi bidra med ett mer hållbart livssmedelsystem, genom att konsumera med eftertanke och äta hälsosammare.

Duka bordet

GRO gör det möjligt för dig att maximera smaken på din växtbaserade kost. Vårt koncept hjälper dig att följa dietmodellen EAT-Lanset, genom att harmonisera hur vi ska behandla mat och skapa grönare livsstilar som vi strävar mot. Vi kan garantera att vi arbetar för hållbara lösningar med fokus på jorden och den mänskliga hälsan.

En lösning med fokus på människan

GRO är vår vision av framtidens kök - ett revolutionerande koncept för en hållbar och smart matlagning. Det är ett anpassningsbart system med lösningar som hjälper dig att välja en grönare kosthållning på ett enkelt sätt. Den innovativa designen utmanar det traditionella tänkandet kring vad ett kök är och hjälper dig att fatta hälsosamma och hållbara beslut.

  • Moduler i ett kök
    1
    Omsorgsfull – Genomtänkt design

    Njut av matens mångfald och få det bästa naturen har att erbjuda. De modulära GRO-systemen har fack med optimerade förhållanden för att bevara dina livsmedel på bästa sätt och förlänga deras livslängd.

  • Tillagar champinjon
    2
    Skapa – Förhöj smakupplevelsen

    Upptäck nya smaker, egenskaper och tillagningstekniker med verktyg som fungerar sömlöst och flexibelt. GRO omvandlar hållbara matvanor till fantastiska kulinariska upplevelser.

  • Digital display i köksbordet
    3
    Coach – Gemensamt system

    GRO stödjer hållbara kökslösningar med Coach - din digitala kökspartner. Den förstår dina behov och vanor och vägleder dig till att skapa hållbara val när det passar dig.

Vår vision av framtiden

Vi tror att framtiden kommer att ha livsmedelssystem som uppmuntrar oss att äta mer hållbart. GRO konkretiserar den förändring vi strävar efter - att kämpa för mångfald och hälsosammare matval.

Läs mer

Ett kök. Obegränsade möjligheter

De modulära GRO-facken är utformade för att staplas och flyttas runt för att passa ditt hem och sättet att leva på. Ett revolutionerande koncept som sträcker sig längre än ett kök, där visionen av framtiden är att den erbjuder mångfald och hållbara kökslösningar.

GRO formar sig efter dig

GRO är en modern och människocentrisk inriktning på statiska kök. Det är ett system som förenklar hållbarheten vid matlagning och har praktisk och imponerande design.

  • Modulära köksfack på väggen
    Modulära fack

    De modulära GRO-facken är som lego för köket. Med oändliga kombinationsmöjligheter är varje komponent utformad för att skapa möjligheter och optimal köksförvaring som passar alla hem och behov.

  • Förvaringshylla med spannmål
    Förvaring av spannmål & baljväxter

    Med GROs förvaring kan du blanda, byta ut och utforska nya spannmål och baljväxter samt ta dina standardlösningar ett steg längre. Detta kan inspirera dig till att utforska nya mångfasetterade källor till protein, samtidigt som den visuella mångfalden utforskas.

  • Detaljer på köksbänk
    Nordic Smoker

    Experimentera i köket och testa nya smakupplevelser med våra recept. Nordic Smoker har inspirerats av skandinavisk matlagning, kockar och Electrolux svenska arv och utgör en del av vårt premium-sortiment.

  • Förvaring av grönsaker
    Växtgalleri

    Ge färskproducerat en skjuts med växtgalleriet. Det har skapats och designats för att säkerställa optimala förhållanden för att bevara frukt och grönsaker, på ögonnivå bakom frostat glas.

  • Digital display på köksbänk
    Coach

    GRO Coach är din hållbara följeslagare när det gäller matlagning. Den håller koll på dina matvanor digitalt för att bättre förstå dina behov, så att den kan vägleda dig till att göra hållbara val när det passar dig.

Better Garment Care

Under de senaste 20 åren har vi fyrdubblat antalet plagg som vi använder genom livet*. Samtidigt kastas 90% av våra kläder bort helt i onödan**. En del av problemet är de snabba modeväxlingarna ‒ en annan är skötseln. På grund av dåliga tvättvanor minskar plaggens livslängd. Konsekvenserna av modebranschen leder till mycket stor förorening***. Vi tycker att det är dags att ändra vårt konsumentbeteende, liksom vården av våra kläder.

* Källa: Fashion Revolution (Moderevolution)
** Källa: AEG Care Labels Project (Projekt för skötselrådsetiketter)
*** Källa: Mätning av mode, Global konsekvensstudie 2018

Läs mer

Målet 2030: Få kläderna att hålla dubbelt så länge

Genom bättre skötsel av plagg vill vi hjälpa till att förlänga kläders hållbarhet och halvera miljöavtrycket.

Fokusområden

För att styra oss mot vårt mål kommer vi att driva nya produktinnovationer, utbilda konsumenter, forska och bygga meningsfulla partnerskap. Våra fokusområden för bättre plaggvård är:

  • Förlänga plaggens livstid genom modernisering av klädvårdsteknik
  • Minska miljöpåverkan av plaggvård
  • Möjliggöra vård för alla tyger
  • Bidra till en mer hållbar modebransch

"Vi behöver titta på vad som redan finns, våra primära resurser ‒ istället för att fortsätta att mata odjuret."

Orsola de Castro

Innovatör inom modebranschen. Fashion revolution, Storbritannien

Make it Last

Hur vi vårdar våra kläder har stor inverkan på vår miljö och att minska klädsvinnet är något vi kan göra här och nu. Med Electrolux PerfectCare håller dina kläder längre – för en mer hållbar framtid.

Ta vara på dina kläder - och jordens resurser

Med hjälp av de senaste framstegen inom design, teknik och klädvård kan du ta hand om både kläder och miljö. Vår PerfectCare-serie av tvättmaskiner och torktumlare säkerställer en mer hållbar tvätt genom rätt tids-, energi- och vattenförbrukning. Dina plagg tvättas under optimal tid och bästa möjliga energibesparing uppnås. När du förfinar din tvätthantering är du med och påverkar miljön i ett större sammanhang!

Better Home Environment

Dålig luftkvalitet har blivit en allt större fara för människors hälsa. Enligt FN bor 92 % av världens befolkning på platser där föroreningar överstiger de rekommenderade gränserna. Medan vi tillbringar mycket av vår tid inomhus ‒ i genomsnitt cirka 16 timmar om dagen* ‒ gör detta bara saken värre. På grund av otillräcklig ventilation kan koncentrationen av skadliga föroreningar inomhus ofta bli upp till fem gånger högre än utomhus*. Det behöver inte vara så. Och vi kan göra insatser för att förbättra människors välbefinnande i deras hemmiljö. 

*Källa: BEAMA ‒ My health (Min hälsa)

Målet 2030: Skapa en friskare och mer hållbar miljö i hemmet genom smarta lösningar för luft, vatten och golv

Genom att arbeta mot detta mål påskyndar vi utvecklingen av lösningar som gör att fler kan få hälsosammare hem på ett mer hållbart sätt.

Fokusområden

Genom att arbeta mot detta mål påskyndar Electrolux utvecklingen av lösningar som gör att fler kan få hälsosammare hem på ett mer hållbart sätt. Våra fokusområden för bättre hemmiljö är:

  • Utveckla sofistikerade luft- och golvvårdslösningar, som drivs av digital teknik.
  • Optimera inomhusmiljön samt vara en drivkraft för mer resurseffektiva produkter med minskad klimatpåverkan.

”Luftkvaliteten inomhus har förvärrats från 2 till 5 gånger jämfört med förr i tiden."

Monica Celotto och Fiorella Trivillin

Innovatörer för luftkvalitet och hållbarhet, Electrolux Italien

Uppgradera ditt hem med ett hälsosamt inomhusklimat

Genom renare luft mår vi bättre, men det är svårt att veta när luftkvaliteten hemma verkligen är bra. Med vår senaste innovativa luftrenare kan du alltid komma hem till en hälsosam inomhusmiljö. Luftrenaren mäter kontinuerligt luftflödet och justerar det automatiskt. Du kan följa med på distans och optimera via en app - smart och enkelt.

Better Company

När vår framtid hänger på vilka val vi gör idag måste alla dra sitt strå till stacken. Det gäller inte bara den enskilda människan. På Electrolux är vi fast beslutna att forma vårt företag till det bättre för att skapa ännu bättre boenden. Vi behöver titta på vad vi gör när det gäller produktionen. Till exempel hur våra fabriker drivs och vilka material vi väljer, eller hur vi kan förlänga produkters livslängd och se till att hushållsprodukter används korrekt för maximal resurseffektivitet.

Målet 2030: Göra vår affärsverksamhet klimatneutral och cirkulär

Vårt mål att göra våra fabriker avfallsfria och helt klimatneutrala, samtidigt som vi utvecklar produkter som maximerar effektiviteten när det gäller energiförbrukningen och andra resurser.

Fokusområden

För att styra oss mot vårt mål kommer vi att sträva efter att driva produktinnovationer, utbilda konsumenter, forska vidare och bygga meningsfulla partnerskap. Våra fokusområden för en bättre företagsverksamhet:

  • En klimatneutral tillverkning
  • Driva fabriker utan avfall
  • Utveckla våra produkter i linje med FN:s uppsatta klimatmål
  • Erbjuda affärsmodeller och design som optimerar resursanvändningen

"I framtiden, tror jag att vi kommer att se tillbaka på denna tidpunkt som ett avgörande ögonblick. Och när jag tittar tillbaka, vill jag se det som ett ögonblick som fick oss att förändras till det bättre."

Jonas Samuelson

Electrolux VD och ordförande

Inledning

Vi vill hjälpa människor till mer hållbara vanor i vardagen. Men för att effektivt kunna driva förändringar måste vi förstå klyftan mellan mer hållbara avsikter och faktiskt beteende. I en global undersökning har vi tittat på attityder inom smak, vård av kläder och välbefinnande.

Insikter från undersökningen hjälper oss att förstå hur vi kan fortsätta att hjälpa konsumenter att övervinna hinder som hindrar dem från att följa deras gröna avsikter.

Undersökningen besvarades av 9320 personer i nio städer: Stockholm, San Francisco, Hanoi, Shanghai, Buenos Aires, Santiago, Warszawa, Sao Paolo och Melbourne. Städerna representerar viktiga marknader för Electrolux och är också några av de mest avancerade när det gäller hållbart beteende.

Läs mer

Vad anses vara en hållbar strategi för mat?

Minimering av matavfall tros vara den mest hållbara livsmedelsmetoden. 36% av de som svarade rankar det som en av tre viktiga åtgärder för hållbar mat. Att äta säsongsbetonad och mat odlad hemma kommer på andra och tredje plats. 18% av de som svarade tror att ett skifte till att äta mer växtbaserad mat är den mest hållbara metoden.

En växtbaserad diet är en diet som huvudsakligen eller helt består av livsmedel som härrör från växter, inklusive grönsaker, spannmål, nötter, frön, baljväxter och frukt, och med få eller inga animaliska produkter (Wikipedia).

Hur agerar människor?

Minimering av matavfall är det vanligaste hållbara beteendet och 53% av de svarande säger att de jobbar med det dagligen. Endast en av fyra äter en växtbaserad kost.

Vilka klyftor finns det inom smak?

Ambitionen att begränsa matavfall är hög men ofta misslyckas konsumenterna med att vidta åtgärder. 32% av de svarande vill minska matavfallet jämfört med idag. Men 60% kastar mat minst en gång i veckan. Det vanligaste skälet är att maten passerat bäst-före-datum och att färsk mat blir dålig för snabbt. Intresset för växtbaserat ätande är liten, och endast 18% av respondenterna säger att de vill äta mer växtbaserad mat. Huvudsakliga hinder är en rädsla för att inte få i sig tillräckligt med näring från en växtbaserad diet, att smaken och konsistensen i animaliska produkter är bättre och att man inte blir tillräckligt mätt.

Intresset för växtbaserat ätande är liten, endast 18 % av respondenterna säger att de vill äta mer växtbaserad mat. Huvudsakliga hinder är en rädsla för att inte få i sig tillräckligt med näring från en växtbaserad diet och att inte bli tillräckligt mätt.

Endast 1 av 5 anser att växtbaserat ätande är det mest effektiva sättet till hållbar matpraxis. I kontrast till detta kommer cirka 30% av de globala klimatutsläppen från livsmedelsproduktionen (källa: Climate Change and Land IPCC Special Report, 2019).


Vad anses vara en hållbar strategi för att ta hand om kläder?

5 av 10 säger att de saknar kunskap om hållbara metoder när det gäller att ta hand om sina kläder. Ändå är 69% medvetna om att en ökning av livslängden på plaggen är en effektiv hållbar praxis. När deltagarna blev ombedda att definiera hållbar hantering av sina kläder, nämnde de att man ska tvätta fulla maskiner och använda vatteneffektiva maskiner.

Hur agerar människor?

Hur vi tar hand om våra kläder bygger till stor del på vana. Endast 40% av de svarande försöker aktivt förlänga livslängden på sina kläder. 48% ser till att alltid tvätta fulla maskiner, vilket ger utrymme för förbättring inom detta område. Kläderna tvättas om de luktar illa eller om de fått fläckar, eller helt enkelt bara för att man tycker om nytvättade kläder. Endast 1 av 3 personer väljer att tvätta vid lägre temperaturer, trots att tvättmedlen ofta är lika effektiva vid lägre temperaturer.

Vilka klyftor finns det när det gäller att ta hand om sina kläder?

 

När det gäller att ta hand om sina kläder säger de flesta svarande att de vill använda mer energieffektiva maskiner samtidigt som endast 14% vill sänka temperaturen oftare. De vanligaste hindren för att sänka temperaturen är vanan att följa etikettinstruktioner och en tro att det inte går att bli av med fläckar vid lägre temperaturer. Bara 1 av 4 tror att en sänkning av temperaturen är mer hållbart.


Vad uppfattas som orsaken till luftföroreningar inomhus?

Att upprätthålla bra luftkvalitet inomhus är en prioritering för de svarande, där 4 av 5 nämner luftkvalitet och renlighet som två av de viktigaste faktorerna för välbefinnande hemma. Ändå är det bara 39% som tycker att de kan förbättra luftkvaliteten inomhus.

Hälften av deltagarna i undersökningen påstår sig vara medvetna om orsakerna till luftföroreningar inomhus och 41% anser att dammsugning har en negativ inverkan på luftkvaliteten inomhus. De värsta föroreningarna tros vara rökning inomhus, bekämpningsmedel och hår- eller kroppspray.

Hur agerar människor för att förbättra luftkvaliteten inomhus?

De vanligaste åtgärderna för att förbättra luftkvaliteten hemma är att vädra och att dammsuga, trots att 41% av de svarande tror att att dammsugning bidrar till luftföroreningar inomhus. Få människor tror att de kan förbättra luftkvaliteten inomhus över huvud taget.

Vilka klyftor finns det inom välbefinnande?

De största skillnaderna inom välbefinnande ligger i svarande som vill använda luftrenare för att minska allergener och föroreningar inomhus.

För att få tillgång till en fullständig rapport, vänligen kontakta kamilla.dala@electrolux.com.

Hundra år av välbefinnande i hemmet

Electrolux grundades på idén att göra dammsugare lättare och enklare att använda, den marknadsfördes runt om i världen som ett verktyg för bättre hälsa och hygien. Resan fortsätter från grundaren Axel Wenner-Grens innovation att sätta medar på modell V-dammsugaren till lanseringen av världens första robotdammsugare.

Hundra år av återuppfunnen klädvård

Tvättmaskinen har kallats den största uppfinningen under den industriella revolutionen tack vare dess inverkan den fick på kvinnans roll i samhället. Med bidrag som den revolutionerande tvättmaskinen "Flytande vingen" på 1940-talet har Electrolux gjort det möjligt för människor att lägga tid på det som verkligen spelar roll, oavsett om det är utbildning eller mer tid med familjen.

Hundra år av smakupplevelser

Att skapa trevliga matupplevelser har alltid varit drivkraften bakom våra innovationer i köket. Under hela vår historia har vi lånat från vårt unika professionella arv för att få det att hända. Den banbrytande matberedaren Assistent och CombiSteam-ugnar är bara några exempel.

produktutställning

Electrolux Assistent: distinkt klassiker i nordisk design

År 1939 gav Electrolux den svenske designern och ingenjören Alvar Lenning uppgiften att omvandla en professionell apparat i ett restaurangkök till en kompaktare variant för hushållsbruk. Få hade trott att Electrolux-matberedaren Assistent skulle bli en av företagets mest uthålliga produkter, berömd både för sin stabila tillförlitlighet och design.

Den revolutionerande modell V

Modell V hade medar med vilka den kunde glida över golvet i hemmet och effektivt suga upp damm och smuts, även om den var mindre och lättare än sina upprättstående föregångare. Det var Wenner-Gren själv som hade kommit på idén med medarna. Det faktum att den var en värdig representant för den nya eran inom industridesign och i den tyske arkitekten Peter Behrens anda gjorde inte saken sämre.

Världens första: "Runda burken"

Diskmaskinen D10 med smeknamnet "Runda burken" lanserades 1959. Det är världens första diskmaskin som står på köksbänken. Detta vid en tidpunkt då de flesta kök inte var anpassade för diskmaskiner, men där den kunde installeras utan att det krävdes större ombyggnad av köket.