ALLMÄNNA VILLKOR FÖR REPARATIONSSERVICE TILL FAST PRIS

 

  1. ALLMÄNT
    1. Dessa allmänna villkor ("Villkoren") gäller för tillhandahållande av reparationstjänster till fast pris ("Reparation till fast pris") av [Electrolux HemProdukter AB] ("Electrolux", "oss" eller "vi"). 
    2. Du accepterar och samtycker till att vara bunden av villkoren genom att du lägger beställning av reparation till fast pris. 
    3. Electrolux förbehåller sig rätten att ändra villkoren när som helst utan föregående meddelande. En sådan ändring kommer dock inte att ha någon effekt på beställningar av reparationer till fast pris som skickades in innan de ändrade villkoren publicerades på webbplatsen.
    4. För användarvillkor avseende användning av www.electrolux.se ("Webbplatsen") och sekretessbestämmelser (inklusive Electrolux integritetspolicy), se www.electrolux.se
       
  2. TILLGÄNGLIGHET
    1. Reparation till fast pris är beroende av tillgång på servicetekniker och erbjuds i områden i Sverige som närmare specificeras på webbplatsen. Notera att Reparation till fast pris förutsätter att det finns farbar väg till platsen för reparation (dvs. öar med färjeförbindelse omfattas inte av dess Villkor). 
    2. Electrolux kan utse och auktorisera en tjänsteleverantör att utföra reparationen. Du är införstådd med att Electrolux, i enlighet med sin integritetspolicy, kan dela den information som är nödvändig för Reparation till fast pris och som tillhandahålls av dig, med den tredje part som utsetts av Electrolux för att utföra Reparation till fast pris.

  3. PRISER OCH BETALNING 
    1. Priserna för Reparation till fast pris kommer att vara de som anges på webbplatsen vid den tidpunkt beställning av Reparation till fast pris lades. Electrolux förbehåller sig rätten att ändra priset på webbplatsen från tid till annan. 
    2. I priset för Reparation till fast pris ingår moms (i förekommande fall) enligt den skattesats som tills vidare debiteras i Sverige.
    3. Servicebesök betalas med betalkort (VISA/MasterCard), Swish alternativt mot faktura. Vid fakturering tillkommer en fakturaavgift. Priset gäller per produkt.
    4. Observera att om Electrolux fastställer att defekten i din produkt är defekt i överensstämmelse enligt konsumentköplagen, ansvarar Electrolux för alla kostnader som uppstår vid reparation eller utbyte av en sådan defekt produkt i enlighet med Electrolux allmänna köpvillkor.

  4. AVBESTÄLLNING
    1. Du kan kostnadsfritt avbeställa tjänsten Reparation till fast pris 24 timmar före din överenskomna besökstid.
    2. Om du kontaktar oss efter denna tidpunkt eller om du inte befinner dig i de anvisade lokalerna när serviceteknikern kommer, debiteras du en kostnad om 499 kr.

  5. OMFATTNING
    1. I priset för Reparation till fast pris ingår följande:
      1. en reparation av ett  fel för en särskild produkt.
      2. kostnaderna för nödvändigt arbete (inklusive restid) och reservdelar
    2. Följande ingår inte i priset:
      1. Reparationer på grund av eventuella fel orsakade av försummelse, felaktig användning, skada (avsiktlig eller på annat sätt) eller andra orsaker från tredje part (inklusive insektsangrepp)
      2. Reparation av eventuella ytterligare fel som inte ingår i beställningen vid bokningstillfället
      3. Byte av saknade delar eller produkter på grund av förlust eller stöld.
      4. Förbrukningsartiklar (inklusive inbyggda batterier, glödlampor och filter)
      5. Kosmetiska skador på kyldörrar, kosmetiska skador eller sprickor på hällar där det inte påverkar produktens funktion eller säkerhet.
      6. Skador eller haveri på grund av översvämning, vind eller andra svåra väderförhållanden.
      7. Reparation av skador eller haveri på grund av brand, såvida det inte orsakas av ett elektriskt fel i produkten.
      8. Reparation eller utbyte av produkter som används i ett professionellt sammanhang, dvs ej för hemmabruk.
      9. Reparation av eventuella skador som orsakats av den relevanta produktens omgivning eller andra personliga föremål som kläder, porslin eller bestick.

  6. OM REPARATION EJ GENOMFÖRS
    1. Om din produkt bedöms vara reparerbar, men vi inte kan slutföra detta inom 14 dagar efter vårt första besök och du bestämmer dig för att inte fortsätta med reparationen, behöver du endast betala en undersökningsavgift om 1 095 kr med RUT alternativt 1 615 kr utan RUT ("Undersökningsavgift").
    2. Vi förbehåller oss rätten att anse att din produkt inte kan repareras om den allmänna konditionen på din produkt är för dålig eller om serviceteknikern bedömer att kostnaden för att reparera produkten inte är ekonomisk försvarbar. I så fall behöver du endast betala för Undersökningsavgiften. 
    3. Om vi anser att din produkt inte går att reparera kan vi komma att erbjuda dig rabatt på en ny produkt när den köps direkt från vår webbshop.

  7. GARANTI PÅ REPARATION
    1. En reparation till fast pris kommer med 1 års garanti på reparationen.
    2. Följande täcks inte av garantin:
      1. Eventuella efterföljande fel på den reparerade produkten orsakade av försummelse, skada (avsiktlig eller på annat sätt) eller andra orsaker från tredje part (inklusive insekts- och skadedjursangrepp).
      2. En upprepning av samma fel till följd av felaktig installation eller att tillverkarens riktlinjer inte följs när det gäller placering av produkten.
      3. Ersättning av saknade delar eller produkter på grund av förlust eller stöld.
      4. Förbrukningsartiklar (inklusive inbyggda batterier, glödlampor och filter).
      5. Kosmetiska skador som orsakats efter reparationen, om de inte påverkar produktens funktion eller säkerhet.
      6. Skada eller haveri på grund av översvämning, vind eller andra svåra väderförhållanden.
      7. Reparation av skada eller haveri på grund av brand, såvida den inte orsakats av ett elektriskt fel i produkten.
      8. Reparationer som utförs på produkt som använts i ett professionellt sammanhang, dvs ej för hemmabruk. 
    3. Denna garanti är ett tillägg till dina lagstadgade rättigheter och utöver dina rättigheter som anges i klausulerna 9 och 10 nedan.
    4. Vad du ska göra om din produkt går sönder inom 1 år efter Reparationen till fast pris:
      1. Ring vår kundtjänst på 0771-76 76 76.
      2. Om vi inte kan lösa ditt problem via telefon skickar vi ut en servicetekniker till dig.
    5. Om din ursprungliga reparation misslyckas inom 1 år och vi därefter inte kan reparera din produkt får du återbetalning på mellanskillnaden jämfört med Undersökningsavgiften.
    6. Ovanstående återbetalning gäller inte om:
      1. misslyckandet med den ursprungliga reparationen beror på faktorer som anges i 5.2 ovan; eller
      2. Du har inte gett oss tillgång till att reparera produkten.

 

8. VILLKOR FÖR REPARATION

    1. Reparationen kommer endast att ske om vi får tillträde till lokalen. Serviceteknikern kommer inte att vänta längre än den schemalagda mötestiden, varefter du måste boka en ny tid mot en extra kostnad.
    2. Om serviceteknikern inte utför någon reparation på grund av otillgänglighet av el och/eller internetuppkoppling, befintlig vattenförsörjning för tvätt och diskmaskiner eller någon annan störning eller hinder i de avsedda lokalerna, måste du boka en ny tid mot en extra kostnad.
    3. Observera att serviceteknikern kommer att bära arbetskläder, inklusive skor, så vi ber dig att skydda dina golv. Electrolux eller en av Electrolux anlitad tjänsteleverantörs ansvarar inte för uppstådda skador som orsakats på grund av att du inte har säkerställt tillräckligt skydd av ytor eller om sådan skada annars inte beror på fel eller försummelse från Electrolux eller anlitad tjänsteleverantörs sida

 

9. RÄTT TILL REPARATION, UTBYTE ELLER UPPREPAD PRESTATION

    1. Även om vi kommer att vidta rimliga åtgärder för att säkerställa att reparation utförs med rimlig skicklighet och omsorg och i enlighet med dessa villkor och alla beskrivningar av de tjänster som vi har tillhandahållit dig, kan det finnas tillfällen då den service du har fått inte når upp till den standarden.
    2. Om du är konsument har du laglig rätt att begära att vi antingen åtgärdar felet eller utför en reparation till på nytt för att säkerställa överensstämmelse med dessa villkor och alla beskrivningar av dessa tjänster. 
    3. För att begära att vi korrigerar eller gör om reparationen kan du ringa oss på 0771-76 76 76
    4. Om det inte är möjligt att avhjälpa ett fel eller göra om reparationen till fast pris eller om detta skulle orsaka oss orimliga kostnader eller olägenheter eller om ett sådan avhjälpande inte kan göras inom skälig tid från det att du har anmält felet, har du rätt att begära ett prisavdrag som motsvarar felet.

 

10. VÅRT ANSVAR OM DU ÄR KONSUMENT

    1. Om du är konsument och vi inte följer dessa Villkor är vi ansvariga för den direkta person- och egendomsskada som du lider av som är ett förutsebart resultat av vårt brott mot dessa Villkor eller vår försumlighet, men vi är inte ansvariga för någon förlust eller skada som inte är förutsebar eller för någon annan indirekt skada i enlighet med konsumentskyddslagstiftningen. Förlust eller skada är att anse som förutsebar om det var en uppenbar konsekvens av vårt avtalsbrott eller om det övervägdes av dig och oss vid den tidpunkt då beställningen av reparationen till fast pris gjordes. Vi ansvarar endast för indirekta skador i enlighet med konsumentskyddslagstiftning och till den del felet beror på vår vårdslöshet.
    2. Vi utesluter eller begränsar inte på något sätt vårt ansvar för:
      1. dödsfall eller personskada orsakad av vår försumlighet.
      2. bedrägeri eller bedrägligt vilseledande.
      3. brott mot de villkor som är underförstådda enligt lag och som inte kan uteslutas eller begränsas, inklusive, men inte begränsat till, dina rättigheter som konsument; och
      4. defekta produkter enligt Konsumentköplagen.
    3. Med undantag för vad som anges häri och i den utsträckning det är tillåtet enligt lag, utesluter vi alla villkor, garantier eller villkor som annars kan vara underförstådda enligt lag.
    4. Med förbehåll för klausul 10.1 ovan ska vårt totala ansvar gentemot dig med avseende på eventuella förluster som uppstår under eller i samband med Avtalet (oavsett hur de uppstår) under inga omständigheter överstiga 100 % av de avgifter som betalats eller ska betalas för tjänsterna.

 

11. SLUTBESTÄMMELSER

    1. Om någon bestämmelse i dessa Villkor av någon domstol eller annan behörig myndighet befinns vara ogiltig, olaglig eller omöjlig att verkställa, ska den bestämmelsen eller delbestämmelsen, i den utsträckning som krävs, inte anses utgöra en del av dessa villkor och giltigheten och verkställbarheten av den andra bestämmelsen i dessa villkor ska inte påverkas. 
    2. Dessa villkor gäller för reparationsbeställningar till fast pris som görs efter 15 november 2024. 
    3. Villkoren regleras uteslutande av svensk lag.