VANLIGA FRÅGOR
Vanliga frågor. Var hittar jag en handbok? Vem kontaktar jag för reparation? Vad betyder symbolerna på min produkt? Här hittar du svaren.
Tvättmaskiner
1. Kan jag installera min tvättmaskin med en varmvattenanslutning?
Vi rekommenderar inte installation med en varmvattenanslutning. Tekniskt kan insugsventilerna i våra maskiner klara vatten upp till 65 grader Celsius, men tvättprogrammen använder inte varmt vatten hela tiden. Konstant varmt vatten kan ge ett dåligt tvättresultat. Dessutom är våra front- och toppmatade maskiner särskilt utformade för att installeras med en kallvattenanslutning.
2. Varför hittar jag inte min tvättmaskin på webbplatsen?
Det är endast våra senaste modeller som visas på webbplatsen. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.
3. Jag har en felkod på min tvättmaskin. Vad betyder den?
Felkoderna har olika betydelser beroende på vilket problem du har. Använd vår Felsökare för att hitta en specifik felkod och lära dig hur det kan lösas.
4. Vad betyder symbolerna på tvättmaskinen?
Om du är osäker på innebörden av symbolerna på din maskin, kan du alltid vända dig till handboken som medföljde produkten. Om du inte har tillgång till handboken kan du ladda ner en digital version här.
5. Varför luktar min tvättmaskin illa?
Det kan bero på ett antal problem - är det en obehaglig lukt eller luktar maskinen bränt? Läs mer om möjliga orsaker och hur man kan minska det potentiella problemet i vår Felsökare.
6. Min tvättmaskin fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera tvättmaskinen?
Om du inte kunde lösa problemet genom att använda vår Felsökare, skickar vi gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.
7. Var hittar jag handboken till min tvättmaskin?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.
Torktumlare
1. Varför kan jag inte hitta min torktumlare på webbplatsen?
Webbplatsen visar bara våra senaste modeller. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.
2. Jag har en felkod på min torktumlare. Vad betyder den?
Felkoderna har olika betydelser beroende på vilket problem du har. Använd vår Felsökare för att hitta en specifik felkod och lära dig hur det kan lösas.
3. Vad betyder symbolerna på min torktumlare?
Om du är osäker på innebörden av symbolerna på din produkt, kan du alltid vända dig till handboken som medföljde produkten. Om du inte har tillgång till handboken kan du ladda ner en digital version här.
4. Min torktumlare fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera torktumlaren?
Om du inte kunde lösa problemet genom att använda vår Felsökare, skickar vi gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.
5. Var hittar jag handboken till min torktumlare?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.
Ugnar
1. Hur rengör jag min ugn?
Aluminiumet kan rengöras med vanlig såpa och vattenlösning. Du kan rengöra rostfritt stål med vårt speciella rengöringsmedel som finns på vår webbshop.
2. Varför kan jag inte hitta min ugn på hemsidan?
Webbplatsen visar bara våra senaste modeller. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.
3. Jag har en felkod på min ugn. Vad betyder den?
Felkoderna har olika betydelser beroende på vilket problem du har. Använd vår Felsökare för att hitta en specifik felkod och lära dig hur det kan lösas.
4. Vad betyder symbolerna på min ugn?
Om du är osäker på innebörden av symbolerna på din produkt, kan du alltid vända dig till handboken som medföljde produkten. Om du inte har tillgång till handboken kan du ladda ner en digital version här.
5. Min ugn fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera ugnen?
Om du inte kunde lösa problemet genom att använda vår Felsökare, skickar vi gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.
6. Var hittar jag handboken till min ugn?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.
Hällar
1. Hur ansluter jag min elektriska eller keramiska häll eller min induktionshäll till elnätet?
Anslutningen av hällen bör utföras i 2 x 230 V (två faser) av en behörig elektriker.
2. Var är anslutningen för gasledningen på hällen?
Gasslangens anslutning sitter på baksidan till höger på spisen.
3. Hur rengör jag min häll?
Vi rekommenderar att du använder våra keramiska rengöringsprodukter som finns att köpa från vår webbshop. Använd först hällskrapan och därefter rengöraren för den keramiska hällen.
4. Varför kan jag inte hitta min häll på hemsidan?
Webbplatsen visar bara våra senaste modeller. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.
5. Jag har en felkod på min häll. Vad betyder den?
Felkoderna har olika betydelser beroende på vilket problem du har. Använd vår Felsökare för att hitta en specifik felkod och lära dig hur det kan lösas.
6. Vad betyder symbolerna på hällen?
Om du är osäker på innebörden av symbolerna på din produkt, kan du alltid vända dig till handboken som medföljde produkten. Om du inte har tillgång till handboken kan du ladda ner en digital version här.
7. Min häll fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera hällen?
Om du inte kunde lösa problemet genom att använda vår Felsökare, skickar vi gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.
8. Var hittar jag handboken till min häll?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.
Kylar och frysar
1. Min kyl/frys luktar illa, hur tar jag bort lukten?
Electrolux säljer speciella luktabsorbenter avsedda för kyl/frys. Ta en titt på vår webbshop för mer information om dessa luktabsorbenter. Du kan också köpa dem på nätet här.
2. Varför hittar jag inte min kyl/frys på webbplatsen?
Det är endast våra senaste modeller som visas på webbplatsen. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.
3. Jag har en felkod på min kyl/frys. Vad betyder den?
Felkoderna har olika betydelser beroende på vilket problem du har. Använd vår Felsökare för att hitta en specifik felkod och lära dig hur det kan lösas.
4. Vad betyder symbolerna på min kyl/frys?
Om du är osäker på innebörden av symbolerna på din produkt, kan du alltid vända dig till handboken som medföljde produkten. Om du inte har tillgång till handboken kan du ladda ner en digital version här.
5. Min kyl/frys fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera min kyl/frys?
Om du inte kunde lösa problemet genom att använda vår Felsökare, skickar vi gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.
6. Var hittar jag handboken till min kyl/frys?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.
Fläktar
1. Hur rengör jag filtren i min fläkt?
Filter kan rengöras i diskmaskin eller för hand - skölj dem väl och torka dem innan du sätter tillbaka dem i fläkten. Observera att filtren kan bli vita om du diskar dem i diskmaskinen.
2. Varför hittar jag inte min fläkt på webbplatsen?
Det är endast våra senaste modeller som visas på webbplatsen. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.
3. Min fläkt fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera fläkten?
Vi skickar gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.
4. Var hittar jag handboken till min fläkt?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.
Dammsugare
1. Varför hittar jag inte min dammsugare på webbplatsen?
Det är endast våra senaste modeller som visas på webbplatsen. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.
2. Min dammsugare fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera dammsugaren?
Vi skickar gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.
3. Var hittar jag handboken till min dammsugare?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.
Robotdammsugare
4. Roboten slutar rengöra och går tillbaka till laddaren, vad hände?
Förmodligen behöver roboten laddas om. I så fall tänds hemknappen och roboten återgår till laddningsbasen. Knapparna för batteri och Sätta igång/Paus blinkar för att indikera att roboten laddas och att den kommer att fortsätta rengöra där den slutade. Roboten laddas upp till 80 % för att återuppta rengöringen snabbare. Laddningstiden är ca 2 timmar. Körtiden efter den snabba laddningen är cirka 80 % av maximum.
5. Roboten upptäcker falska hinder och undviker dem, (missar att rengöra vissa delar av golvet eller mattan).
Du har troligen glansiga golv och/eller starkt solljus. Tjocka/håriga mattor kan orsaka detta problem också. Om roboten fortsätter att bete sig så här regelbundet; kontakta Electrolux kundtjänst. Kontaktuppgifterna finns på webbplatsen, i lokal service eller i din mobilapp.
6. Hur ofta bör jag rengöra filtret?
För bästa prestanda rekommenderar vi att filtret rengörs var 5:e gång och byts ut var 6:e månad. Filter finns på vår hemsida (och i mobilappen)
7. Vad är den officiella körtiden.
När batteriet är nytt kommer roboten att rengöra i ca 40 min., beroende på golvtyp (att köra på matta förbrukar mer ström än på hårt golv) i normalt läge. Dammsugare med ECO-läge kan öka körtiden till 60 min. Ett stökigt område kan också minska batteriernas kraft.
8. Kan jag använda dammsugaren på en tjock matta? Hur stor matta kan jag ha?
Roboten kan klättra upp över ett steg på 2,2 cm Obs: Vid matta med medellång lugg <1,5 cm-2,2 cm) rengör roboten först runt den och återvänder senare för att rengöra mattan separat. Vid mattor med hög lugg rengörs mattan inte. När roboten når kanten av mattan, fortsätter den med att rengöra resten av rummet.
9. Ska jag tänka på något speciellt när jag dammsuger ett rum första gången?
Före rengöring ska små och ömtåliga föremål såsom kläder, papper och nätsladdar tas bort från golvet. Om dammsugaren passerar över en nätsladd och drar i den, finns det en risk att ett föremål kan dras ner från ett bord eller en hylla. Större saker som stolar kan lämnas kvar eftersom dammsugaren går runt dessa. Väggar med speglar eller fönster från golv till tak (inte om de har en normal ram på några cm) kan störa robotsystemet.
10. Kan jag använda mer än 1 smart telefon för att styra roboten?
Ja, du kan använda fler smarta telefoner för samma robot (ingen gräns för detta) om kontot är detsamma.
11. Displayen är tom.
Batteriet är tomt. Ladda robotdammsugaren.
12. Programmuppdateringar med USB
Roboten tar emot programuppdateringar automatiskt via smartphone-appen. Det går också att uppdatera programvaran via USB. Läs mer
13. Kan robotdammsugare fånga upp djurhår?
Ja, Electrolux robotdammsugarna klarar att ta upp djurhår. Att ha robotdammsugare och djur/pälsdjur är alltså inget problem!
Uppkopplade produkter
1. Vad behöver jag för att kunna ta del av funktionerna i en uppkopplad produkt?
– En smarttelefon eller läsplatta med appen My Electrolux Kitchen installerad. Appen kan laddas ner i Apple store och Google Play
– Apple: telefon eller läsplatta med iOS 8.0 eller senare version. Android: telefon eller läsplatta med Android 4.0.3 eller senare version
– Internetuppkoppling via Wi-Fi-router med stöd för 2.4 GHz b/g/n med WPA eller WPA2
– En uppkopplad Electroluxprodukt
2. Vad finns för krav på mitt Wi-Fi-nätverk?
– Du behöver ett standard 2GHz (inte 5 GHz) Wi-Fi-nätverk med stark signal där din uppkopplade produkt står eller är installerad
– Ditt Wi-Fi lösenord krävs för installationen
– Du behöver ha appen MyElectrolux installerad på en iOS- eller Android-enhet
– Om du har flera trådlösa nätverk i ditt hem, tänk på att din enhet behöver vara uppkopplad mot samma Wi-Fi som din uppkopplade produkt
3. Vad gör jag om min telefon ansluter till ett annat Wi-Fi och/eller jag i appen får ett felmeddelande om att telefonen har anslutit till ett annat Wi-Fi?
Koppla från din enhet från “fel” Wi-Fi och anslut den till det nätverk som din uppkopplade produkt är ansluten till. (I iOS: Inställningar > Wi-Fi > klicka på “fel Wi-Fi” > Glöm det här nätverket. Sedan ansluter du till samma Wi-Fi som din uppkopplade produkt är ansluten till.
4. Vad gör jag om min produkt är placerad på en plats i mitt hem där Wi-Fi-signalen inte är stark?
Ifall din uppkopplade produkt är placerad på en plats med dålig signal så kan du använda en Wi-Fi-förstärkare.
5. Kan flera familjemedlemmar eller extra telefoner/läsplattor koppla upp sig mot samma produkt i appen My Electrolux Kitchen?
Ja, allt ni behöver göra är att ladda ner appen My Electrolux Kitchen och logga in med samma uppgifter och vara uppkopplade på samma nätverk som produkten.
6. Jag vill röststyra min uppkopplade ugn med hjälp av Google Assistant.
Här hittar du all information om hur du kan använda Google Assistant tillsammans med din ugn från Electrolux. Följande ugnsmodeller stödjer funktionen: CKP1000X, KVLAE00WT, CKS1080X, OOS1085NZ, KOAAS31WT, KOEAP31WT, OOP1000NZ, OOS1080NZ, CKS1085X, CKM1000CX, OOM1000CZ, COS1085X.
Frågor kring Steam Pro Smart och dess uppkopplade funktioner
1. Kan jag styra min ugn från appen när jag är hemifrån?
För närvarande kan du endast kontrollera din ugn när du är uppkopplad mot ditt hemmanätverk (samma nätverk som din ugn är uppkopplad mot).
2. Finns det en guide kring hur jag kommer igång med min Steam Pro Smart?
Titta i vår snabbstartsguide för Steam Pro Smart-ugnen.
3. När jag använder kameran syns det reflektioner i bilden, hur kan jag förbättra bildkvalitén?
Mycket ljusa kök och/eller glansiga köksgolv kan ge reflektioner i ugnsglaset som kan påverka kvalitén på kamerabilden. Vi rekommenderar att du försöker minska ljuset framför ugnen eller använder reflektionsdämparen som följer med ugnen.
4: Jag kan inte se någonting i kameraläget, eller så är bilden suddig/förvrängd, hur förbättrar jag bildkvalitén?
Vi rekommenderar att du kontrollerar följande:
– Kontrollera och rengör kameralinsen (samt ugnsdörren vid kameran).
– Tänk på att vissa program inte slår på ugnslampan och att ångprogrammen genererar mycket ånga som kan blockera kameran.
– Öppna och stäng kameraläget.
– Starta om appen.
5: Kan jag använda ånga till traditionella recept som jag redan har?
Ja! Och att använda ånga kan förbättra resultaten på flera av dina recept. Leta efter “Steam Converter” i sektionen “Cooking Assistants” i din Electrolux-app - här får du hjälp med att använda ånginställningar till traditionella recept.
6: Behöver jag förvärma ugnen, eller vänta på att den värms innan jag sänder recept från appen till ugnen?
Alla våra recept utgår från en kall ugn, så den behöver inte vara förvärmd. Vi rekommenderar också att du ställer in maten i ugnen innan du skickar receptet till ugnen.